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The Vibraphone Man - Milt Jackson - Ballads & Blues - Atlantic 1242

Begonnen von be.audiophil, Sonntag, 05.August.2007 | 15:55:11 Uhr

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be.audiophil

Diese Aufnahme lag mir in zwei verschiedenen Pressungen vor. Einmal eine kanadische und dann die amerikanische Atlantic. Obwohl die kanadische mit etwas dickerem Vinyl gesegnet ist, klingt die amerikanisch Atlantic deutlich besser.



Milt Jackson spielt das Vibraphone mit einer solchen Leichtigkeit, mit einem nie gekannten inneren Gefühl für Rhythmus, Wärme und Charme, daß es eine wahre Freude ist ...

... jeder Akord, jede einzelne Note verleitet zum sehr genauen Hinhören und Mitwippen. Verläßt man während der Wiedergabe den Raum, so ergeht es zumindest mir so, daß ich immer wieder sehr schnell zusehen, zurück auf meinen Hörplatz zu kommen, da ich schon fast ängstlich bin, ich könnte etwas verpassen.

Ganz großes Kino, diese Scheibe swingt, hat Soul und ist perfekt eingespielt.

Es gibt davon übrigens auch seit 2006 ein Reissue auf CD (WEA/ Warner 25134).

Hier nun noch die bei allmusic.com hinterlegte und von Scott Yanow verfasste Biographie:

"Before Milt Jackson, there were only two major vibraphonists: Lionel Hampton and Red Norvo. Jackson soon surpassed both of them in significance and, despite the rise of other players (including Bobby Hutcherson and Gary Burton), still won the popularity polls throughout the decades. Jackson (or "Bags" as he was long called) was at the top of his field for 50 years, playing bop, blues, and ballads with equal skill and sensitivity.

Milt Jackson started on guitar when he was seven, and piano at 11; a few years later, he switched to vibes. He actually made his professional debut singing in a touring gospel quartet. After Dizzy Gillespie discovered him playing in Detroit, he offered him a job with his sextet and (shortly after) his innovative big band (1946). Jackson recorded with Gillespie, and was soon in great demand. During 1948-1949, he worked with Charlie Parker, Thelonious Monk, Howard McGhee, and the Woody Herman Orchestra. After playing with Gillespie's sextet (1950-1952), which at one point included John Coltrane, Jackson recorded with a quartet comprised of John Lewis, Percy Heath, and Kenny Clarke (1952), which soon became a regular group called the Modern Jazz Quartet. Although he recorded regularly as a leader (including dates in the 1950s with Miles Davis and/or Thelonious Monk, Coleman Hawkins, John Coltrane, and Ray Charles), Milt Jackson stayed with the MJQ through 1974, becoming an indispensable part of their sound. By the mid-'50s, Lewis became the musical director and some felt that Bags was restricted by the format, but it actually served him well, giving him some challenging settings. And he always had an opportunity to jam on some blues numbers, including his "Bags' Groove." However, in 1974, Jackson felt frustrated by the MJQ (particularly financially) and broke up the group. He recorded frequently for Pablo in many all-star settings in the 1970s, and after a seven-year vacation, the MJQ came back in 1981. In addition to the MJQ recordings, Milt Jackson cut records as a leader throughout his career for many labels including Savoy, Blue Note (1952), Prestige, Atlantic, United Artists, Impulse, Riverside, Limelight, Verve, CTI, Pablo, Music Masters, and Qwest. He died of liver cancer on October 9, 1999, at the age of 76."

Kolbennase

Hi Rolf,

ja, eine ganz aussergewöhnliche Platte. Ich habe sie als japanische Atlantik (Nach-)pressung. Iss`ja eine Mono und als solche klingt sie gar nicht. Ich muß gestehen, dass ist eine der wenigen Scheiben, die ich klanglich zunächst für stereo hielt. Ich hatte natürlich nicht auf die Katalognummer geachtet. Von wann ist die eigentlich? Das Cover gibt nichts her.

Gruß Elmar
Garrard 301 von Martin Bastin, 3012r, SPU, DIY 6B4G SET, DIY MM Phono, Hoffmann Röhren Line Pre, DIY Audio Note "E", stereo, mono, Blues, Jazz, Classix sowie Knoblauch und am liebsten Ouzo mit Eis.

be.audiophil

Hallo Elmar,

die Erstveröffentlichung war wohl bereits 1956 und dann natürlich als Mono ... wann dann bei Atlantic die Stereo-Pressung kam? Hierzu habe ich keinen HInweis finden können.

... eingespielt wurde diese Schallplatte angeblich in Los Angeles, CA am 14. Februar 1956 - vgl. http://www.jazzdisco.org/bags/dis/c/