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Nützliches rund um den Lautsprecher Selbstbau

Begonnen von Jürgen Heiliger, Sonntag, 02.Dezember.2007 | 19:47:21 Uhr

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wattkieker

Kapok http://de.wikipedia.org/wiki/Kapok

Wenn ich das richtig einordne, bist du doch auch schon jenseits der 50? Oder verwechsel ich dich mit jemand anderem? Dann müsstest du das noch aus den alten Kissenfüllungen kennen. Staubt so gut wie gar nicht, und wärmt/dämmt hervorragend.

klaus

Zitat von: wattkieker am Dienstag, 11.Dezember.2007 | 00:35:06 Uhr
Kapok http://de.wikipedia.org/wiki/Kapok

Wenn ich das richtig einordne, bist du doch auch schon jenseits der 50? ...

Also das mit dem jenseits... Das is ja ein hartes Stück Brot... jenseits... tss tss  .,111  :smile
Grüße Klaus

"ES" ist alles eine Frage der Einstellung.  Meine Galerie hier im Classic

Udo

Zitat von: jan.s am Dienstag, 11.Dezember.2007 | 00:17:57 Uhr
die einfache perlonwatte zum kissen fuellen tut es auch. schaafwolle ist da aber wohl ueberlegen

Das heißt Schachtwolle und ist Abfall :flööt:

Malle

Zitat von: klaus am Dienstag, 11.Dezember.2007 | 00:41:14 Uhr
Also das mit dem jenseits... Das is ja ein hartes Stück Brot... jenseits... tss tss  .,111  :smile

Izz fürn Wattkieker von Vorteil, daß es in diesem Forum noch keine " Auslaufrille " ( früher: Kühlhaus ) wie in einem anderen Forum gibt !  ;0008

Obwohl ... ich hatte DORT zu meinen aktiven Zeiten leider nie einen MOD mit dem Ketten rasseln hören ... das ließ wahrscheinlich die Hackordnung nicht zu !  ;0001

Bye,
Malle

wattkieker

Zitat von: Malle am Dienstag, 11.Dezember.2007 | 01:28:39 Uhr
Izz fürn Wattkieker von Vorteil, daß es in diesem Forum noch keine " Auslaufrille " ( früher: Kühlhaus ) wie in einem anderen Forum gibt !  ;0008

Obwohl ... ich hatte DORT zu meinen aktiven Zeiten leider nie einen MOD mit dem Ketten rasseln hören ... das ließ wahrscheinlich die Hackordnung nicht zu !  ;0001

Bye,
Malle

Bisschen OT:
Das kommt wahrscheinlich von meiner gefährlichen Vorfahren-Mischung: Vor-Pommern, Berliner, Holländer und Ostfriesen, jeweils 1/4  :_hi_hi_:
OT Off  :drinks:

be.audiophil


be.audiophil

Hi Leseratten und Webdurchstöberer,

ich habe hier noch eine sehr lange Liste mit Fachartikeln und Artikeln aus Zeitschriften zu Hornlautsprechern ...

... wenn jemand dazu noch Internet-Links beisteuern könnte, dann wäre das fast eine komplette Wissens-Bibliothek zu Horn-LS :zwinker:

REFERENCES ON HORN SPEAKER DESIGN

"Loudspeaker Acoustics - Horn Design",
Electronics, June 1941, pp. 58.

"A Low-Frequency Horn of Small Dimensions",
P.W. Klipsch,
J. Acoust. Soc. Am, Vol. 13, pp. 137-144, 1941 October.

"Design Factors in Horn-Type Speakers",
D.J. Plach,
JAES, Vol. 1, pp. 276-281, 1953 October.

"Development of Horn-Type Moving Coil Driver Unit",
J.K. Hilliard,
JAES, Vol. 14, No. 4, 1966, pp. 252-xxx.

"360 degree Conical Wavefront Loudspeaker for the New York World's Fair",
J.E. Volkmann,, A.R. Morgan, and H.F. Olson,
JAES, Vol. 16, No. 2, 1968, pp. 130-xxx.

"One Kilowatt Cylindrical Wavefront Loudspeaker for the New York World's Fair",
J.E. Volkmann,
JAES, Vol. 16, No. 2, 1968, pp. 136-xxx.

"Horn-Loaded Electrostatic Loudspeaker",
J. Merhaut,
JAES, Vol. 19, No. 10, 1971, pp. 840-xxx.

"Acoustical Impedance, and the Theory of Horns and of the Phonograph",
A.G. Webster,
JAES, Jan/Feb 1977, Vol. 25, No. 1/2, pp. 24-28.
(Reprint of 1919 article)

"The Function and Design of Horns For Loudspeakers",
C.R. Hanna and J. Slepian,
JAES, Sep 1977, Vol. 25, No. 9, pp. 573-585.
(Reprint of 1924 article)

"Discussion: The Function and Design of Horns For Loudspeakers",
JAES, Mar 1978, Vol. 26, No. 3, pp. 131-138.
(Reprint of 1924 article)

"A High-Efficiency Receiver for a Horn-Type Loudspeaker of Large
Power Capacity",
E.C. Wente and A.L. Thuras,
JAES, Mar 1978, Vol. 26, No. 3, pp. 139-nnn.
(Reprint of 1928 article)

"A Study of Theatre Loud Speakers and the Resultant Development of the
Shearer Two-Way Horn System",
J.K. Hilliard,
JAES, Nov 1978, Vol. 26, No. 11, pp. 843-850.
(Reprint of 1936 article)

"High-Efficiency Three-Way Speaker System",
S.J. White,
JAES, July 1955, Vol. 3, No. 3, pp. 155-159.

"Horn-Type Electrothermal Loudspeakers",
T.S. Paige, M.A.K. Hamid,
IEEE Trans. on Audio and Electroacoustics, Vol. AU-20, No. 3,
Aug 1972, pp. 218-222.

"Horn Loudspeaker Design",
J. Dinsdale
Wireless World, Mar 1974, pp. 19-24.

"Horn Loudspeaker Design - Part 2",
J. Dinsdale
Wireless World, May 1974, pp. 133-138.

"Horn Loudspeaker Design - Part 3",
J. Dinsdale
Wireless World, Jun 1974, pp. 186-190.

"Letters to the Editor - Horn Loudspeaker Design",
T. Hevreng and J. Dinsdale's reply,
Wireless World, Jun 1974, pp. 180.

"Letters to the Editor - Horn Loudspeaker Design",
J. Dinsdale,
Wireless World, May 1982, pp. 60.

"The Manta-Ray Horns",
C.A. Henricksen & M.S. Ureda,
JAES, Vol. 26, No. 9, 1978, pp. 629-xxx.

"Historical review of horns used for audience-type sound reproduction",
J.K. Hilliard,
J. Acoust. Soc. Am., Vol. 59, No. 1, Jan 1976, pp. 1-8.

"An efficiency constant comparison between low-freequency horns and
direct-radiators",
D.B. Keele, Jr.,
AES Preprint 1127, 54th Convention, May 4-7 1976.

"A New Piezoelectric Driver Enhances Horn Performance",
J.R. Bost,
JAES, 1980 April, Vol. 28, No. 4, pp. 244-249.

"Acoustic Radiation of a Horn Loudspeaker by the Finite Element Method -
Acoustic Characteristics of a Horn Loudspeaker with an Elastic Diaphragm",
N. Kyounu, S. Sakai, S. Morita, T. Yamabuchi, and Y. Kagawa,
JAES, Vol. 30, No. 12, 1982 Dec, pp. 896-905.

"A new look at horn speakers",
A. Orlowski,
Hi-Fi News & Record Review, Jan 1983, pp. 39-43.

"A loudspeaker horn that covers a flat recatngular area from an
oblique angle",
D.B. Keele, Jr.,
AES Preprint 2052, 74th Convention, Oct 8-12 1983.

"Horn layout simplified",
B. Thurmond,
AES Preprint 2167, 76th Convention, Oct 8-11 1984.

"Wide dispersion frequency invariant acoustic lens",
M.W. Ferralli and J. White,
AES Preprint 2267, 79th Convention, Oct 12-16 1985.

"Computer Simulation of Horn Loaded Compression Drivers",
E. Geddes and D. Clark,
AES Preprint 2286, 79th Convention, Oct 12-16 1985.

"Spruce moose: a slightly bent horn",
E.J. Czerwinski, M.D. Buck, and A. Duncan,
AES Preprint 2311, 79th Convention, Oct 12-16 1985.

"Optimization procedure for computer designing a horn loudspeaker",
M.A. Milosevic and M.V. Gmitrovic,
AES Preprint 2360, 79th Convention, Oct 12-16 1985.

"An omnidirectional sound source",
P. Lunden,
AES Preprint 2431, 82nd Convention, Mar 10-13 1987.

"Horn speaker having continuously changing cross section",
M. Ohkawa and H. Yoshii,
AES Preprint 2664, 2nd Regional Convention, Tokyo, Jun 17-19 1987.

"Horn Loading Revisited",
R.M. Harris,
Elektor in Australian Electronics Monthly, Oct 1987, pp. 38-44.

"Acoustic waveguide theory",
E.R. Geddes,
AES Preprint 2547, 83rd Convention, Oct 16-19 1987.

"General equivalent electrical circuits for acoustic horns",
J. Kergomard,
AES Preprint 2575, 84th Convention, Mar 1-4 1988.

"Equivalent circuits for conical waveguides",
A.H. Benade,
J. Acoust. Soc. Am, Vol. 83, No. 5, May 1988, pp. 1764-1769.

"Apparent apex part II: the three dimensional case",
M. Ureda,
AES Preprint 3040, 90th Convention, Feb 19-22, 1991.

"Tractrix Horns: Improved Imaging and Phasing",
R. Delgado, K. Geist, and J. Hunter,
Audio, March 1991, pp. 36-40.

"Horn Modelling with Conical and Cylindrical Transmission Line Elements",
D. Mapes-Riordan,
AES Preprint 3194, 91st Convention, Oct 4-8, 1991.

"Apparent apex part III: the three dimensional case",
M. Ureda,
AES Preprint 3166, 91st Convention, Oct 4-8, 1991.

"Modeling of the Nonlinear Behaviour of a Horn Loaded Compression Driver
System",
R. Schmitt and W. Klippel,
AES Preprint 3256, 92nd Convention, Mar 24-27, 1992.

"Impulse Meaasurement of Acoustic Impedance of Horns",
P. Pribyl and D. Holan,
AES Preprint 3270, 92nd Convention, Mar 24-27, 1992.

"A Computational Model of Horn Loudspeakers",
J. Backman,
AES Preprint 3512, 94th Convention, Mar 16-19, 1993.

"Directivity Phase Response of Horns",
M.S. Ureda,
AES Preprint 3593, 94th Convention, Mar 16-19, 1993.

"The Boundary Element Method and Horn Design",
D.J. Henwood,
JAES, Vol. 41, No. 6, 1993 Jun, pp. 485-496.

"Round the horn",
P. Newell,
Studio Sound, March 1994, pp. 59-nnn.

Letters to the Editor: Comments on "Horn Modelling with Conical and
Cylindrical Transmission Line Elements",
J.T. Post and E.L. Hixson (including author's reply),
JAES, Vol. 42, No. 6, 1994 June, pp. 497-498.

"The Convolution Method for Horn Array Directivity Prediction",
M.S. Ureda,
AES Preprint 3790, 96th Convention, Feb 26-Mar 1, 1994.

"Beam Width Change of Transducer Array Directional Patterns",
D. Ruser,
AES Preprint 3829, 96th Convention, Feb 26-Mar 1, 1994.

"On the Specification of Moving-Coil Drivers for Low-Frequency Horn-Loaded
Loudspeakers"
W. Marshall Leach, Jr.,
JAES, 1979 December, Vol. 27, No. 12, pp. 950-959.

"Every One-Parameter Acoustic Field Obeys Webster's Horn Equation",
G.R. Putland,
JAES, Vol. 41, No. 6, 1993, pp. 435-xxx.

"Acoustic Waveguide Theory Revisited",
E.R. Geddes,
JAES, Vol. 41, No. 6, 1993, pp. 452-xxx.

"Acoustic Waveguides - In Practice",
P.D. Bauman, A.B. Adamson, & E.R. Geddes,
JAES, Vol. 41, No. 6, 1993, pp. 462-xxx.

"Measurement of Input Impedance of Loudspeaker Horns",
T. Salava,
JAES, Vol. 29, No.6, 1981, pp. 416-xxx.

"Impulse Measurement of Horn-Type Loudspeaker Drivers",
J. Merhaut,
JAES, Vol. 34, No. 4, 1986, pp. 245-xxx.

More on "Impulse Measurement of Horn-Type Loudspeaker Drivers",
J. Merhaut,
JAES, Vol. 35, No. 3, 1987, pp. 144-xxx.

MORE REFERENCES ON HORN LOUDSPEAKERS

1. "The Function and Design of Horns for Loudspeakers"
   C.R. Hanna and J. Slepian, 13 pp.
   (JAES reprint, original article first presented in 1924 by AIEE)
   comment:
   Thorough treatment of conical, exponential and hyperbolical horns
   with lots of math, including some analogies/models from the
   electronic world.

2. "Discussion: The Function and Design of Horns for Loudspeakers"
   H. Fletcher, V. Karapetoff, S. Boyajian, A. Nyman, E.W. Kellogg,
   L.P. Rundle, J. Minton, J. Slepian, 9 pp.
   (JAES reprint, original article first presented in 1924 by AIEE)
   comment:
   Comments, discussion and critique of the preceding paper. Given the
   age of these papers, some will be old news, but they are of great
   historical interest and of general interest to any horn builder.

3. "A High-Efficiency Receiver for a Horn-Type Loudspeaker of Large<
   Power capacity"
   E.C. Wente and A.L Thuras, 6 pp.
   (JAES reprint, original article from Bell System Technical Journal, 1928)
   comment:
   Witness the invention of the compression horn driver as we know it. These
   guys designed the Western Electric 555 and 594 drivers! Describes first
   generation of compression drivers, with field coils, phase plug, edge
   wound aluminum ribbon voice coils and aluminum diaphragms. Great stuff!

4. Bunch of Celestion and Electro-Voice PA bass horn drawings, 11 pp.
   comment:
   Big beasts, get a new house if you plan to use any of these at home.
   Some could possibly be shrunk a little and adapted for other uses than
   big scale PA. Cool designs, though.

5. "A Back-Loaded Wall-Horn Speaker"
   Rick Steiner, 12 pp.
   (Speaker Builder 4/91)
   comment:
   Kind of interesting, with a clever horn mouth that takes advantage of the
   floor, but not a very flexible design, as midrange and tweeter are mounted
   into the front of the bass horn enclosure. Uses Speakerlab mid and tweet
   horns and Oaktron 15" woofer. Big speakers that appear to play reasonably
   deep bass.

6. "The Show Horn"
   Bruce Edgar, 12 pp.
   (Speaker Builder, 2/90)
   comment:
   Big, 50 Hz hypex bass horn with folding inspired by old University
   design. Probably great if you have the space. Uses EV EVM12L driver.

7. "Solving the Klipschorn Throat Riddle"
   Bruce Edgar, 4pp.
   (Speaker Builder 4/90)
   comment:
   Theoretical analysis of the constricted throat geometry used in the
   Klipschorn. Gives clues as to how the technique can be used to
   accomodate for a wider choice of woofers to be used in a bass horn.

8. "Vintage Designs: University Classic"
   Courtesy of B.Edgar, 1 page.
   (Speaker Builder 2/90)
   comment:
   Large bass horn...the folding used in this horn inspired Edgar when he
   designed the Show Horn. Horn has room to fit midrange and tweeter horns
   inside the bass horn mouth.

9. "A Low Frequency Horn of Small Dimensions"
   Paul W. Klipsch, 8 pp.
   (JASA, Vol. 13 October 1941)
   comment:
   The first paper on the classical Klipschorn (corner bass horn). Some
   curves and a lot of enthusiastic talk about how good the horns sound.

10. "Improved Low-Frequency Horn"
    Paul W. Klipsch, 4 pp.
    (JASA, Vol. 14 January 1943)
    comment:
    Followup to previous article, better measurements and some improvements
    in the design of the horn.

11. "A High Quality Loudspeaker of Small Dimensions"
    Paul W. Klipsch, 6 pp.
    (JASA, Vol. 17 No.3 January 1946)
    comment:
    Complete system using the corner bass horn and HF horn using WE 555W
    driver is described, along with evaluations. If you own a KHorn, all these
    articles should be useful.

12. "Generalized Plane Wave Horn Theory"
    Vincent Salmon, 13 pp.
    (JASA, Vol. 17 No.3 January 1946)
    comment:
    A theoretical treatment of horns, with mathematical and electrical
    models/analogies. Lotsa math, not a lot of immediate practical interest.

13. "A New Family of Horns"
    Vincent Salmon, 7 pp.
    (JASA, Vol. 17 No.3 January 1946)
    comment:
    Introduction of the (then) new hyperbolic-exponential horns, along
    with a number of graphs and mathematical explanations.

14. "Horn Loudspeaker Design" Parts 1-3
    Jack Dinsdale, 17 pp.
    (Wireless World, March, May and June 1974)
    comment:
    Essential horn basics written by a horn enthusiast with a practical
    approach to things, meant to inspire the amateur builder. Great, great
    article that covers different horn flares, including the tractrix.
    The last article finishes off with two practical designs, one of which is
    a huge tractrix bass horn. Excellent, lots of useful curves, tables and
    explanations that normal people can understand. Many good literature
    references worth checking out (many are on my list already).

15. "Low-cost Horn Loudspeaker System"
    "Toneburst", 4 pp.
    (Wireless World, May 1970)
    comment:
    Large, Klipsch-style split bass horn with HF horn on top. Pictures
    and drawings seem frustratingly cryptical to be followed directly by a
    builder, but the design seems interesting nevertheless. If nothing else,
    at least for inspiration.

16. "Tractrix Horn Theory"
    Andy Grove, 2 pp.
    (HiFi World Supplement, November 1994)
    comment:
    It Stinks! I could have done better myself! Forget it!

17. Chapter 7 - "Horn Loudspeakers" from "Elements of Acoustical Engineering"
    Harry F. Olson, 17 pp. (34 pages in original book) - 1957
    comment:
    Nice treatment of general horn theory with many graphs, drawings and even
    practical considerations and examples. Nice!!

18. Catalog of Lowther Club Danmark (Denmark)
    H.J. Loenborg, 12 pp.
    comment:
    Short summary of Voigt's work on horns and driver design along with
    practical application details. Many interesting pictures. Specs and
    prices of the whole range of Lowther drive units and a short overview
    of different folded horn designs, complete plans of which can be ordered
    from the club. Whole thing in Danish...

19. Chapter 9 - "Horn Loudspeakers" from "Acoustics"
    L.L. Beranek 1954, 14 pp. (27 pages in original book)
    comment:
    A lot like Olson's treatment of horn speakers, essential basic theory
    with some drawings, graphs and other nice things. Some practical
    examples here as well.

20. Sections 5.17 through 5.30 from "Elements of Acoustical Engineering"
    H.F. Olson, 8 pp. (16 pages in original book)
    comment:
    Mathematical treatment of impedance and other characteristics of
    different horn flare types, also shows effect of truncating horns
    on impedance plot and some other interesting things.

21. Sections 2.19-2.20 from "Elements of Acoustical Engineering"
    H.F. Olson, 4 pp. (7 pages in original book)
    comment:
    Great, VERY useful polar diagrams that show dispersion/directivity
    patterns of many different horns for fixed or varying flare rate
    or mouth size. Nice.

22. "Loudspeaker Performance"
    Paul W. Klipsch, 3 pp.
    (Wireless World, February 1970)
    comment:
    Enthusiastic horn propaganda from Klipsch himself. If there's any doubt,
    this article tells you why horns are it! Fun to read. Makes most modern
    speakers seem crude and awkward. Interesting and important comparison
    of distortion in horn vs. direct radiator speaker.

23. "Design For A Folded Corner Horn"
    H.J.F. Crabbe
    (Wireless World, February 1958)
    comment:
    A very strange and exotic looking corner horn said to have a response
    down to 40 Hz. Looks like a nightmare to build, but the complete unit
    looks like something out of a 1950s sci-fi movie, pretty cool. Appears
    to utilize some sort of Lowther driver. has midrange horn on front of
    driver and rear loaded bass horn on the other side.

24. Plan: "Lowther Acousta 124"
    Lowther Loudspeaker Co.
    comment:
    Folded rear loaded horn for two 8" drivers (can't tell which) for
    full range no xover operation.

25. Plan: "Lowther Classic 400"
    Lowther Loudspeaker Co.
    comment:
    Another folded rear loaded horn (full range) for one 8" driver (I think).

26. Plan: "Lowther Acousta 109"
    Lowther Loudspeaker Co.
    comment:
    Yet another rear loaded folded full range horn for one 8" driver.

27. Plan: "Lowther Acousta 115"
    Lowther Loudspeaker Co.
    comment:
    Still one more rear loaded folded horn, like the Acousta 109, only
    bigger.

28. Chapter 11 - "Horn-Type Enclosures" from "Hi-Fi Loudspeakers and
    Enclosures" 2nd. edition.
    A. Cohen, 14 pp. (28 pages in original book)
    comment:
    Great explanation and intro to horns with little math and down to earth
    approaches. Many examples and an enthusiastic tone (pro horns!). Get
    the entire book if you can.

29. "Horns" from "High Quality Sound Reproduction"
    James Moir, 12 pp (23 pages in original book)
    comment:
    Nice general, reasonably light explanation of horns with some cool
    pictures and drawings of practical designs. The rest of the book is
    excellent, too. Look for it at the library.

30. Chapter 12 - "Combined Enclosure-Horn System" from "Hi-Fi Loudspeakers
    and Enclosures" 2nd. edition.
    A. Cohen, 5 pp (was 10 pages in original book).
    comment:
    Brief explanations of how it's possible to horn load reflex ports
    and build VOT style cabinets that combine horn loading and reflex
    loading. Not really crucial.

31. "Hoeyjttaler-selvbyg bogen"
    Audioscan, 1982.
    comment:
    Essentially a catalog of Coral full range and horn/compression drivers
    along with general speaker theory and many designs using Coral drivers,
    a couple of VOT-style brutes, too. Read it and cry 'cause Coral is no
    longer in business. Some theory, too. Only interesting to scandinavians
    I guess, since it's all in Danish. Has specs for all the Coral drivers
    available back then. (High efficiency full range & horn drivers).

32. "1st Book of Hi-Fi Loudspeaker Enclosures"
    B.B. Babani, 48 pp. (96 pages original book)
    comment:
    A collection of speaker enclosure designs, some worthless but some
    interesting ones, including a few Altec designs and the old Karlson
    bass speaker. Very sparse details and descriptions, but lots of
    inspirational drawings.

33. "Ton-and-a-Quarter of Sound"
    Walter Wysoczanski, 5 pp. (8 pages orig. article)
    (Audio, January 1964)
    comment:
    WOW!!! Huge, cast concrete full range horn system with front loaded
    bass horns that use two 15" woofers each. Concrete HF horn for Altec
    288 compression driver.

34. "Wide-Angle Dispersion of High-Frequency Sound"
    A.B.Cohen, 5 pp.
    (Audio Engineering, December 1952)
    comment:
    Excellent discussion of dispersion in HF horns of different types
    and how it can be optimized. With curves, sketches and Cohen's
    comprehensive way to explain things. Great!

35. "A New Loudspeaker of Advanced Design"
    Daniel J. Plach and Philip B. Williams, 4 pp.
    (Audio Engineering, October 1950)
    comment:
    Description and evaluation of the Jensen G-610 Triaxial loudspeaker
    that has horn loaded midrange and tweeter. Extremely cool looking
    driver. Very enthusiastically written by two of the co-developers
    of the speaker. Interesting.

36. "A Loudspeaker for the Range from 5 to 20 kc"
    B.H. Smith and W.T. Selsted
    (Audio Engineering, January 1950)
    comment:
    Interesting article describing a HF horn system with two horn loaded
    drivers. These horns are of the flat, "circle sector" type, good
    descriptions of which are seldom found in horn literature. These have
    some interesting properties worth looking into, particularly dispersion.
    Another plus is that they're very easy to build compared to most other
    horn types.

37. Section 4.4. - "Horns"
    Rossi, 7 pp. (12 pages in original book)
    ("Acoustics and Electroacoustics") 
    comment:
    Presents the different main families of horns, in a mathematical way,
    with lots of differential equations and other apalling stuff. Might
    still be useful.

38. Section 7.4 - "Horn Loudspeakers"
    Rossi, 7pp. (12 pages in original book)
    (Acoustics and Electroacoustics)
    comment:
    Brief intro to horn loudspeakers, with discussion of efficiency, frequency
    response, distortion. Theoretical, with some analogies (electrical
    equivalents). Nothing major.

39. "The Edgar Midrange Horn"
    Bruce C. Edgar, 11 pp.
    (Speaker Builder, 1/86)
    comment:
    The original article about the Edgar midrange tractrix horn, of general
    interest to anyone building midrange horns, but has very detailed
    costruction details - a must if you plan to build the standard midrange
    horn. Great!

40. "The Klipschorn Throat Revisited: Or, Oooops"
    Bruce C. Edgar, 2 pp.
    (Speaker Builder, 6/90)
    comment:
    Corrections and additions to the article called "Solving The Klipschorn<
    Throat Riddle" (SB 4/90). Don't read one without reading the other.

41. "Round The Horn"
    Philip Newell and Keith Holland, 8pp.
    (Speaker Builder, 8/94)
    comment:
    Very interesting article on midrange horns, particularly circular horns.
    Many measurements and references to a very thorough 5-year study. Should
    be of interest to any horn builder.

42. "The Monolith Horn"
    Bruce C. Edgar, 7 pp.
    (Speaker Builder, 6/93)
    comment:
    Edgar's imposing 40 Hz bass horn, complete with measurements, drawings,
    photos of construction details. Cool stuff!

43. "Chapter Five: Theory of Horns"
    J. Merhaut, 13 pp. (26 pp. in book)
    ("Theory of Electroacoustics")
    comment:
    Basic theory on wave propagation, dense math. Covers exponential,
    conical and hyperbolical horns. Not very pragmatic, but theoretically
    thorough.

44. "Prediction and Measurement of the One-Parameter Behavior of Horns"
    K.R. Holland, F.J Fahy, and C.L. Morfey, 23 pp.
    (JAES, Vol. 39, No. 5, May 1991)
    comment:
    (from the header of the paper):
    "It is investigated to what extent aspects of the performance of
    horns can be modeled using Webster's one-parameter horn equation.
    A computer model, based on Webster's equation, is described. Its
    results are compared to measurements. It is shown that a one-
    parameter horn model can accurately predict throat impedance
    provided that the shapes of the wavefronts are taken into account."

45. "Chapter 4 - Radiation of Sound"
    L.L. Beranek, 13 pp. (26 pp. in book)
    ("Acoustics")
    comment:
    Good treatment of dispersion of sound from different sources,
    including examples of different horn types, with polar diagrams.

46. "On the Specification of Moving-Coil Drivers for Low-Frequency
    Horn-Loaded Loudspeakers"
    W. Marshall Leach, jr., 6 pp (12 pp in journal)
    (JAES, Vol. 27, No. 12, December 1979)
    comment:
    (from header of the paper):
    "A procedure is described for the design from specifications
    of moving-coil drivers for low-frequency horn-loaded loudspeakers.
    The method permits specification of the upper and lower cutoff
    frequencies, the volume of the cavity behind the driver, the driver
    area, the horn throat area, and the desired system electrical impedance.
    From these specifications, the required Thiele-Small small-signal
    parameters of the driver are determined under the condition of a
    maximum-sensitivity constraint on the system. The procedure can be
    easily modified for a maximum-efficiency constraint."

47. "Design Factors in Horn-Type Speakers"
    Daniel J. Plach, 3 pp (6 pp in journal)
    (JAES, Vol. 1, No. 4, October 1953)
    comment:
    The paper mainly deals with the improvement of low frequency cutoff
    characteristics made possible by using reactance annulling in
    hypex (hyperbolical-exponential) horns. Of special interest with
    regard to bass horn design.

48. "Sound Translating Device"
    E.C. Wente, 5 pp.
    (US Patent No. 2,037,187. April 14, 1936)
    comment:
    This is the patent for the compression driver that came to be
    manufactured under the name "Western Electric 594A", and basically
    this driver has all the ingredients of compression drivers made
    today, the only difference being the magnetic circuit. In modern
    drivers permanent magnets are used instead of field coil magnets,
    but apart from that the 594A driver is as "modern" as any. Compare
    to a JBL 2445 and see how refined this 60+ year old driver was!
   
49. "Dem Bass auf die Sprunge geholfen (Hornlautsprecher fuer den
    Tieftonbereich Teil 2)"
    Bernd Timmermans, 2 pp.
    (Klang & Ton 4/91)
    comment:
    Very brief and basic horn theory (how much can one cover on 2 pages?).
    In German.

50. "Reconsider, baby - The promise of horns in the contemporary situation"
    Joe Roberts, 4 pp.
    (Sound Practices, Fall 1994)
    comment:
    Discussion of the horn and triode amplifier reneissance, in a context of
    tradition, history and trends. Written by Joe Roberts, enjoyable as
    always.

51. "Casual Reactions"
    Herb Reichert, 5 pp
    (Sound Practices, Spring 1994)
    comment:
    Description of Edgar Horn systems, and the BLISS (Blue Island Sound
    System) with photos and sketches. Enthusiastic and insightful as
    always with Herb's articles.

52. "What About Horns?"
    Greg Boynton, 4 pp.
    (Sound Practices #1, Vol. 1, Summer 1992)
    comment:
    Good advice, dos and don'ts for anyone trying to collect parts for a
    home horn system with special attention paid to Altec VOT speakers.
    Good, healthy horn propaganda.

53. "The Manta-Ray Horns"
    Clifford A. Henricksen and Mark S. Ureda
    (JAES, Vol. 26, No. 9, September 1978)
    comment:
    The paper deals with the theoretical basis for Altec Lansing's
    Manta-Ray type of constant directivity horns.

54. "A Study of Theatre Loud Speakers and the Resultant Development of
    the Shearer Two-Way Horn System"
    John K. Hilliard, 8 pp.
    and
    "Dividing Networks for Loud Speaker Systems"
    John K. Hilliard, H.R. Kimball, 6 pp.
    (JAES, Vol. 26, No. 11, November 1978 - reprinted from Academy Research
    Council Technical Bulletin, 1936 Volume, March 3, 1936 pp. 1-28)
    comment:
    Historically and technically very interesting paper about this big
    Shearer/MGM theatre horn system whose development involved greats
    like Harry F. Olson and James B. Lansing. Great!

55. "Acoustical Studies of the Tractrix Horn. I" and
    "Acoustical Studies of the Tractrix Horn,. II"
    Robert F. Lambert, 10 pp.
    (JASA, Vol. 26, No. 6, November 1954)
    comment:
    Early and significant work in the prediction of throat impedance
    characteristics is presented, what makes this paper even more
    interesting is that the horn is a large axisymmetrical tractrix,
    in experiments driven by a WE 555W driver. Interesting, hard to find
    information about tractrix horns.

56. "The Tractrix Horn Contour"
    Bruce Edgar, 6 pp.
    (Speaker Builder, 2/81)
    comment:
    Very good introduction to tractrix horns, with interesting historical
    information about Voigt's work. Useful graphs and charts for tractrix
    design. Many further references given.

be.audiophil


Armin777

Ich mache es mal kürzer...

Habe heute zufällig einen "berühmten" Lautsprecherentwickler wieder getroffen - Charlie Duffing (der baute vor ca. 20-30 Jahren) die berühmten Duffing-Hörner. Er erzählte, er hätte die Hörner seinerzeit entwickelt, weil man kräftige Verstärker damals nur für sehr viel Geld bekam. Das sei heute überflüssig geworden, Leistung satt gibt es quasi hinterher geworfen.
Nachdem er alle Prinzipien "durch" hätte (Bassreflex, Transmission-Line, u.a.) sei er heute bei geschlossenen Systemen angekommen - "immer noch die sauberste Lösung!" - so sein Zitat.

Na also, da stimme ich mit ihm überein!

:drinks:

jan.s

wenn man dann noch die quadratur des kreises schafft, also einen lautsprecher der einen linearen pegel ueber das ganze geforderte frequenzspektrum liefert, so sind wir dann auch gleich am ende der diskussion  :_55_:
dann wuerde ein geschlossenes system mit nur einem lautsprecher alle probleme loesen.
wir haben uns aber so an die ganzen schweinereien gewoehnt, die alle komponenten mit dem signal anstellen, dass wir einigen verstaerkern einen warmen klang bescheinigen und das sogar noch positiv meinen.
wir wollen pegel, aufloesung, abbildung und dazu noch ne ansprechende optik.
wir wollen kleine boxen mit rabenschwarzem trockenen bass.
grosse maennerboxen, die bis in die hoechsten hoehen sauber spielen und dabei am besten noch im ganzen raum gut abbilden.

im grunde ist das ganze ja nur ein rumgefusche um die physikalischen grenzen zu umgehen.
mit leistung und schneller elektronik kann man sicher viel erreichen. dadurch hebt man das problem aber nur in andere dimensionen. sicher, vielen scheint es damit auch geloest. im grunde bleibt es aber wie es war.

also tricksen wir weiter.
es macht ja auch spass :D
Gruss
jan

be.audiophil

Hi Jan,

Zitat von: jan.s am Mittwoch, 12.Dezember.2007 | 20:00:08 Uhr
dann wuerde ein geschlossenes system mit nur einem lautsprecher alle probleme loesen.

ich sach jetzt mal nur Triode und Breitbänder  :flööt:

Udo

Oh ja, nur leider kein Pegel und über den Bass decken wir das Mäntelchen des Schweigens.  :_55_:

be.audiophil

Zitat von: Udo am Mittwoch, 12.Dezember.2007 | 20:08:53 Uhr
Oh ja, nur leider kein Pegel und über den Bass decken wir das Mäntelchen des Schweigens.  :_55_:

... pst ... keine Vorurteile bitte  .,d040

Ok, Bass ist sicherlich nicht mit einem Subwoofer vergleichbar .. aber durchaus vorhanden ... und Pegel ...  .,a015 ... das ist zumindest für die Betas überhaupt kein Problem ... da stehen sich die Nachbarn eher vor der Tür die Füsse platt und klopfen sich die Hände wund ... dabei steht Ella Fitzgerald dann aber auch in Lebensgröße und livehaftig im Raum ... oder die FantaVier tanzen feinsten Zauber auf dem Teller :_55_:

Kappa8.2i

Zitat von: be.audiophil am Mittwoch, 12.Dezember.2007 | 20:33:43 Uhr
... pst ... keine Vorurteile bitte  .,d040

... dabei steht Ella Fitzgerald dann aber auch in Lebensgröße und livehaftig im Raum ... oder die FantaVier tanzen feinsten Zauber auf dem Teller :_55_:

...es könnte so einfach sein, isses aber nicht :_55_:

Udo

Ich meine wirklichen Pegel, sehr, sehr laut, selbstverständlich verzerrungsfrei.  :grinser:

be.audiophil

Zitat von: Udo am Mittwoch, 12.Dezember.2007 | 20:37:21 Uhr
Ich meine wirklichen Pegel, sehr, sehr laut, selbstverständlich verzerrungsfrei.  :grinser:

... isch doch och ...  :flööt:  :01belehr

Malle

Bzgl. Schallpegel halten doch MANOWAR immer noch den Weltrekord, oder ?  :grinser:

@ Rolf:

Dein Literaturlisting - und die Meinungen anderer Mitglieder - könnte ja evtl. ein Splitting dieses Thread's in " Konventionielle Schallwandler " bzw. " Hörnchen " - vielleicht auch " Exoten " mit sich bringen ?

Und dann würde ooch noch ein ehrenamtlicher, technisch kompetenter Übersetzer gesucht werden ...

Dein Schlenker zu Röhrenverstärker dient wohl zur Anziehung neuer Mitglieder , die sich u. u. nicht am noch existierenden RuH-Forum beteiligen wollten ?

@ Udo:

Meine Schallwandler dürfen optisch gerne so ausgefallen sein wie meine Persönlichkeit: Gehäuse petrolblau und Schalltrichter melonegelb sind okay -> Hauptsache HORNy ( im akustischen Sinne , was sonst ! ) ! Altrosa kommt nicht in Frage, denn ich bin leicht farbengestört  :_sorry:

Bye,
Malle


jan.s

Gruss
jan

Stormbringer667

Zitat von: Malle am Mittwoch, 12.Dezember.2007 | 21:16:44 Uhr
Dein Literaturlisting - und die Meinungen anderer Mitglieder - könnte ja evtl. ein Splitting dieses Thread's in " Konventionielle Schallwandler " bzw. " Hörnchen " - vielleicht auch " Exoten " mit sich bringen ?

Wozu? Was spricht dagegen, für die verschiedenen Konzepte eigene Threads aufzumachen?

Malle

Ich meinte mit dem Splitting eigentlich , daß es evtl. sich POSITIV auf das Hauptthema ( = Selbstbau ) auswirken könnte, wenn über eine Unter-teilung einmal gesprochen werden sollte. Überlappungen bei den Infos und Postings zwischen den verschiedenen Schallwandlerformen bzw. -konzepten wird es bestimmt geben, siehe Gehäuse für die Horntreiber.

Malle

Kaspie

Hallo Malle,

wenn wir qualifiziert unsere Beiträge schreiben, bringt das Ganze mehr.
Eine Unterteilung würde momentan alles nur verwässern.
Als Beispiel möchte ich mal Vorschläge unterbreiten, wie es aussehen könnte:
Geschlossen
Ventiliert
OB / aperiodisch bedämpft
TL/TQWT
Horn
- echte Hörner
- Pseudohörner
Mehrwegsysteme
Exoten
Breitbandlautsprecher
usw.
Dabei sind nur die gröbsten Faktoren berücksichtigt. Wenn wir ins Eingemachte gehen, müssen wir noch weiter runter brechen.

Also, lieber nur ein Thema; das aber mit hoher Qualität!

Gruß
Kay




klaus

#61
Zitat von: Kaspie am Donnerstag, 13.Dezember.2007 | 20:59:43 Uhr
...wenn wir qualifiziert unsere Beiträge schreiben, bringt das Ganze mehr.
Eine Unterteilung würde momentan alles nur verwässern....

Vorschlag:

Wie wäre es wenn man (mit ein bisschen eigenem Text)
nach und nach jede der bekannten Grundarten einzeln durchgeht, erklärt und darüber diskutiert.

Als Beispiel (nur als erstes Beispiel) mal eine Transmission-Line näher unter die Lupe nimmt.

Warum dieses Prinzip gebaut wurde, welche vor und Nachteile es hat.
Super wäre dann an einigen dafür berühmten Beispielen, mit (im Web existierenden) Bauplänen
Anregungen zum evtl. Nachbau zu geben.
Welche "noch erhältlichen" Chassis sich bei welcher Baugröße / welchem Projekt usw. eignen würden und wo die vielleicht zu beschaffen wären.

So das zum Schluß einige tatsächlich verwendbare und einigermaßen gut errechnete Baupläne
zum Nachbau entstehen.

Wäre, mit dem Wissen das hier versammelt ist, (gerade an den "sehr interessanten" Beispielen legendärer TML)
eine echte Animation für einige zum "Bauen".
Grüße Klaus

"ES" ist alles eine Frage der Einstellung.  Meine Galerie hier im Classic

rappelbums

Und schon sind wir wieder beim Herrn Wohlgemuth: http://www.acoustic-design-online.de/anfaengerseite/gehaeusearten/index.html
Die Texte sind einfach toll geschrieben und informativ.

Gruß,
der rappelbums


Bildergalerie It ain't what they call Rock and  Roll

Udo

Das hat mir am besten gefallen:

Zitat"Haben Sie auch drei Wege, 150 Watt und Bassreflex"

Das war wirklich so.  :grinser:

jan.s

stimmt, die sind wirklich klasse
Zitat...Trennt man mittels einer unendlichen Schallwand die Membranvorder- und –rückseite, kann die Luft sich noch so sehr anstrengen, sie erreicht keinen Druckausgleich. Schwierig ist es, irgendwo eine unendliche Schallwand zu erwerben, ganz davon abgesehen, dass man für Stereo zwei braucht - an Heimkino wage ich gar nicht zu denken. ...
Gruss
jan

rappelbums

Bei Heimkino bräuchte man wohl 5 + 1 unendlich große Schallwände. Also insgesamt 6. Daraus ließe sich ein unendlich großes Haus bauen. Living in a Box ;) Oder eher outside?

Gruß,
der rappelbums


Bildergalerie It ain't what they call Rock and  Roll

Kaspie

Zitat von: rappelbums am Freitag, 14.Dezember.2007 | 01:27:16 Uhr
Bei Heimkino bräuchte man wohl 5 + 1 unendlich große Schallwände. Also insgesamt 6. Daraus ließe sich ein unendlich großes Haus bauen. Living in a Box ;) Oder eher outside?

Hallo Rappelbums,

stell Dir mal bitte diese Frage:
Für welchen Frequenzbereich braucht man eine " unendliche Schallwand"?  .,a015
Eine 5.1 Anlage mit 5xOB + 1x Sub aufzubauen ist, die richtigen Chassis vorausgesetzt" machbar.
Mit einer anständigen 2.0 Anlage erübrigt sich aber solcher Versuch .

Gruß
Kay

rappelbums

Hallo Kay,
weiß nicht, worauf Du hinauswillst? Mein Post war jedenfalls scherzhaft gemeint.

Gruß,
der rappelbums


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Kaspie

Hi Rappelbums,

Ja, Spaß soll sein.
Aber bei einer 5.1 Anlage ist ,glaube ich ,ein Subwoofer vorhanden (.1)? Das sollte Dich davon abhalten ein neues Haus zu bauen oder im Lautsprecher zu wohnen.Die Schallwände brauchen nicht mehr unendlich zu sein :flööt:

Die offene Schallwand sollte mal in einem neuen Thread  angesprochen werden.

Gruß
Kay


jan.s

hallo kay
die bemerkung zielte auf einen beitrag von mir, der sich wiederum auf einen beitrag zum speakerbasteln auf http://www.acoustic-design-online.de/anfaengerseite/gehaeusearten/index.html bezogen hat.
dort ging es um historische lautsprecherentwicklung und um die theorie. dort spielen unendliche schallwaende durchaus ne rolle. jede box ist ja nur ne kruecke fuer die praxis :_tease:
Gruss
jan

Kaspie

Hallo Jan, Hallo Rappelbums,

ich bezog mein Posting auch auf Udos Text .
mit meiner Frage an Rappelbums wollte ich nur mal ein bisschen zum nachdenken animieren.
Was ich aus Udos Text interpretiere, ist, dass offene Schallwände die schlechteste Möglichkeit ist, Lautsprecher zu bauen.
Rappelbums zieht seine eigenen Schlüsse daraus.
Und schon hat eine Schallwand verloren.Was bleibt im Kopf..? " Ich habe mal gelesen, das offene Schallwände Sche..e sind...."


Gruß
Kay

rappelbums

Was ich aus Udos Text lese ist, daß die unendlich großen Schallwände die ideale Lösung darstellen könnten, wären sie realisierbar. Leider sind sie so unpraktisch groß, daß nach Tricks gesucht werden muß, die Größe zu verringern.

Gruß,
der rappelbums


Bildergalerie It ain't what they call Rock and  Roll

be.audiophil

#72
Zitat von: rappelbums am Samstag, 15.Dezember.2007 | 12:37:40 Uhr
Was ich aus Udos Text lese ist, daß die unendlich großen Schallwände die ideale Lösung darstellen könnten, wären sie realisierbar. Leider sind sie so unpraktisch groß, daß nach Tricks gesucht werden muß, die Größe zu verringern.

... hmm, der Trick ist doch eigentlich relativ einfach ... sozusagen Wandeinbau ... wie z.B. auf nachfolgendem Foto ... :zwinker:


Photo von Bernd Uecker anläßlich Schall & Rauch 2007 in München

Udo

Wenn man seine Perle loswerden will, damt klappts mit am schnellsten :smile

Malle

Wenn Mann jeweils die unteren Tiefdröhner weggelassen hätte, wäre erstmal Platz für ein gewisses Kontingent an Schallplatten, die dort so wurstelig drauf warten, ein Suppenschüsselformat annehmen zu dürfen.

Einfach UÄLP ( Geräusch von Katze beim K****n ) !

War dem Einsiedler ( Entwickler ) ein Eckhorn mittem 38er Bass zu wenig, oder brauchte dieser eine akustische Penisprothese ?  :wallbash  :_24_:

Bye,
Malle

be.audiophil

Malle,

jetzt erstmal langsam ...

Zitat von: Malle am Samstag, 15.Dezember.2007 | 15:58:51 Uhr
Wenn Mann jeweils die unteren Tiefdröhner weggelassen hätte, wäre erstmal Platz für ein gewisses Kontingent an Schallplatten, die dort so wurstelig drauf warten, ein Suppenschüsselformat annehmen zu dürfen.

Einfach UÄLP ( Geräusch von Katze beim K****n ) !

War dem Einsiedler ( Entwickler ) ein Eckhorn mittem 38er Bass zu wenig, oder brauchte dieser eine akustische Penisprothese ?  :wallbash  :_24_:

... ein irgendwie geartetes Setup braucht einem natürlich persönlich nicht unbedingt zu gefallen ... aber bevor man etwas verteufelt, sollte man sich erstmal mit dem Setup eingehend beschäftigen ...   :01belehr :;aha

... also was ist auf dem Bild ...  .,a015 ... neben den Schallplatten, die normalerweise in einem Schrank aufbewahrt werden und nur während ungefähr 25 bis 30 Hörsessions an 4 aufeinanderfolgenden Tagen angesammelt hatten ... denn nun dargestellt ...

Eben, eine Schallwand mit d´Appolito Anordnung, in der Mitte ein Mittentonhorn, darüber kaum sichtbar ein Bändchen für den Hochton ... und 4 Stck. 38 cm Altec-Chassis ... nur sind davon nur jeweils zwei für den Subbass und zwei für den Midbass ... d´Appolito eben ...

... also eine 4-Wege Kombo ... aktiv befeuert von kleinen Triödlis ... und nix mit Prothese ...

... denn ein Eckhorn rumst mehr und eignet sich deshalb deutlich besser als S....verlängerung, das gezeigte Setup dagegen spielt deutlich sauberer und feinsinniger, harmonischer und auch deutlich räumlicher ...

Tja, manchmal ist es halt anders als man auf den ersten Blick annehmen mag :zwinker:

Und schon sind wir bei der eigentlichen Krux im LS-Bau ... Rums ist einfach, ein guter schlackenloser und konturierter Bassbereich braucht einen sehr guten Midbass und Mittelton sowie einen sauberen Hochton ... und dann muß das Ganze auch noch zueinander harmonisch passen ... soll heißen, daß die unterste Oktave nur dann notwendig ist, wenn auch die oberste Oktave ohne Pegelabfall und äußerst sauber dargestellt werden kann ... ansonsten klingst nicht nur zu hell sondern auch schnell nervig.

Harry Hirsch

Zitat von: be.audiophil am Samstag, 15.Dezember.2007 | 13:14:20 Uhr
... hmm, der Trick ist doch eigentlich relativ einfach ... sozusagen Wandeinbau ... wie z.B. auf nachfolgendem Foto ... :zwinker:

Der rückwärtig abgestrahlte Schall landet dann in diesem Wintergarten Anbau? Letzendlich ist das eine große geschlossene bzw. ventilierte Box. Problematisch sehe ich den rückwärtigen Schall der durch die 2 flügelige Glastür in den Hörraum gelangt. Trotzdem eine schöne Idee.

Zitatein guter schlackenloser und konturierter Bassbereich

Du hast das Wort "tiefschwarz" vergessen. Erst dann ist die Klangbeschreibung komplett.  :grinser:

Kaspie

@ Malle

Altec 15-Zöller, wie z.B. 515-B und 416-Z in Verbindung mit einem IWATA Horn und einem 2" TAD Treiber findest Du zum Kotzen ?

Und dann die Bemerkung mit dem Insid-Outside Lautsprecher ????

Malle, Du beliebst zu Scherzen  :smile :grinser: .,a026 .,a020

@ Rolf

Du Lump! Bilder reinsetzen und andere zum recherchieren animieren.
  ;0006 :0keule   

@ Harry

Hat was  raucher01

Begehbare Schallwand 1

Begehbare Schallwand 2
URL=http://img511.imageshack.us/my.php?image=etf2004fjj3.jpg][/URL]
Begehbare Schallwand 3


Grüzze
Ich

Harry Hirsch

Das Prinzip erinnert mich sehr an die alten Kinos.  .,111

montcorbier

#79
Ich sah schon Lautsprecherchassis in einer Mauer des Wohnraums eingebaut, muß wohl eine Uraltaufnahme  (aus England?) gewesen sein.
Der Hörraum war sozusagen die "Box".
Wenn ich nur wüsste wo ich dies sah...

Zu Kinolautsprechern/Kinotechnik: http://klangfilm.free.fr/index.php?lng=0&music=&type=0&frame=0&item=&title=&dir=&num=


Gruß
Monti